tirsdag 21. august 2012

Undervisningsteknologi, ny favoritt

Få ting gjør meg så rasende som når jeg kommer til et nymotens auditorium uten tavle! skriver Torgeir Bruun Wyller.


Er også i heiagjengen for tavler. Tavler presser underviseren til å holde et rolig nok tempo, der en må fokusere på det viktigste og tegne opp sammenhenger i takt med studentenes spørsmål.  Synes en tavle alltid bør finnes i et nytt auditorium; også fordi risikoen for tekniske feil er null så lenge en har med en pakke kritt og noen whiteboardtusjer i sekken.

En ny favoritt som kanskje er enda bedre enn tavla: Et godt dokumentkamera i taket. Ved å legge hvite ark på bordet under dokumentkameraet får en samme funksjon som en tavle, der tempoet presses ned. Noen fordeler med dokumentkameraet:

1: Når undervisningen skal tas opp blir kvaliteten bedre ved å ta opp fra dokumentkameraet enn om en filmer tavla
2: Muligheten til å bruke flere skrifttykkelser, til å ta med gjenstander under kamera
3: Det er enkelt å lagre alt som har vært på tavla ved å scanne arkene når en kommer hjem
4: Det er mulig å ha flere ark løpende parallelt, som å kunne sjonglere mellom tre tavler

3 kommentarer:

Lars Svarthaug sa...

Hei!

Enig, dokumentkamera er kjekt. En kollega her gjennomfører endog disseksjoner av organer under dokumentkamera foran ca 200 studenter med stor suksess:-) Enig også i muligheten til å ta opp/videooverføre og evt scanne inn i etterkant. Har imidlertid sett noen eksempler på håpløs bruk at dokumentkamera i undervisningsvideoer. Enig i at det er enkelt, men da må mulighetene også utnyttes. Har sett feks at foreleser skriver med små bokstaver i et hjørne så det nesten ikke er synlig, ark som aldri treffer kamerafeltet, masse papirbråk som forstyrrer etc.

Enkelt, ja, men ingen teknikk er bedre enn kompetansen til den som bruker den:-)

mvh
Lars Svarthaug, Høgskolen i Gjøvik

Martin Aa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Martin Aa sa...

Disseksjon var en god idé. Sitter og tenker på at vi alle har så mange eksempler på undervisning som ikke fungerer, på dårlig bruk av undervisningsteknologi.
Hvordan bygger vi en kultur der vi lærer av hverandre så alle kommer opp på et godt nivå? Kanskje finnes det overføringsverdi fra prosedyrelæring i ditt andre fagfelt?